Sposób na wydajną pracę w domu – terminal

Łukasz Terlikowski, 8 kwietnia 2020

Wiele firm boryka się z problemami po przejściu pracowników na pracę zdalną. Głównym wyzwaniem jest zapewnienie dostępu do lokalnego środowiska firmy, komunikacja z innymi osobami oraz planowanie pracy. Okazuje się też, że rozwiązania, które były wykorzystywane w biurze nie sprawdzają się podczas pracy zdalnej. Problem często dotyczy działów krytycznych dla funkcjonowania firmy takich jak księgowość, kadry czy dział handlowy. W niektórych przypadkach, praca zdalna jest wręcz niemożliwa. Proponowanym rozwiązaniem, które zapewni pracownikom komfort i skuteczność pracy bez narażania ich na zbędne niebezpieczeństwo jest terminal.

Terminalem możemy określić prawie każde urządzenie, które zostanie do tego przygotowane, czyli ma skonfigurowaną/zaimplementowaną funkcjonalność łączenia się do firmy. Jest to zwykły komputer z dostępem przez VPN do sieci firmowej. Twój domowy PC lub laptop, a nawet tablet mogą stać się urządzeniem, przez które będziesz pracować tak jak byś był w biurowym fotelu. Terminal to twój monitor do środowiska biurowego.

Schemat połączenia zdalnego komputera z firmą

Najczęstszym rozwiązanie jest Połączenie Pulpitu Zdalnego (Remote Desktop Protocol). Jest to protokół komunikacji sieciowej stworzony przez Microsoft. Pozwala on na zdalne połączenie klienta do serwera RDP i dostęp do środowiska serwera lub do konkretnych aplikacji. Z punktu widzenia pracownika jest to wygodna i szybka praca na odległość. Do używania usług pulpitu zdalnego nie musimy niczego instalować. Wszystko co niezbędne, znajdziemy w rodzinie systemów Windows.

Aplikacja Podłączenia pulpitu zdalnego w systemach Windows

Jedynym zadaniem jest wpisanie przygotowanego adresu IP, nazwy komputera bądź adresu domeny. Gotowe. Bez pobierania jakichkolwiek danych po za firmę widzisz swój monitor na biurku.

Przykład podłączenia zdalnego do aplikacji RAKS

Przykład podłączenia zdalnego do aplikacji PŁATNIK

Dzięki takiemu rozwiązaniu nie trzeba instalować oprogramowania na komputerach pracowników, na których pracowali w firmie. Nie zmienia się również sama konfiguracja programów.

Terminal jest jednym z najbezpieczniejszych i zalecanych rozwiązań ale trzeba pamiętać, że praca zdalna wiąże się z dużą odpowiedzialnością za utrzymanie bezpieczeństwa danych. Praca zdalna nie musi być niebezpieczna dla Ciebie, ale może stanowić ogromne zagrożenie dla wrażliwych danych Twojej firmy.

Praca zdalna niesie za sobą kilka zagrożeń. Zagrożeniem może być nieautoryzowany dostęp do danych uzyskanych przez osoby trzecie lub wyciek danych. Niebezpieczeństwem staje się również każda osoba mogąca w danym momencie przeszkodzić nam w pracy.

Praca w domu może być też problematyczna. Nie chodzi o hałas, obecność osób trzecich czy niewygodną pozycję. Problemem może być udostępnianie urządzeń firmowych dla bliskich nam osób w czasie naszej pracy. W teorii nie ma nic złego w korzystaniu ze służbowego komputera do celów prywatnych. W praktyce wejście na niezaufaną stronę internetową może nieść za sobą ryzyko utraty kontroli nad prywatnością. Zwłaszcza, gdy pracodawca wcześniej ustalił zasady korzystania ze sprzętu firmowego do celów prywatnych.

Najważniejsze przy pracy zdalnej to dobra organizacja. Rozwiązanie typu terminal pomoże w łatwy i efektywny sposób poprawić codzienną pracę. Home Office powinien być dla nas pod względem psychicznym nie gorszy niż sama praca w biurze.

W dzisiejszych czasach wspólna praca na odległość nie jest już problemem. Możliwe, że dzięki takiemu trybowi znajdziemy nowe wartościowe sposoby na wspólną i wydajną pracę.

BLOG

Zobacz inne nasze artykuły

Kopie zapasowe – jak to zaplanować?

Kopie zapasowe – jak to zaplanować?

Tworzenie kopii zapasowych jest jednym z najważniejszych procesów w działających środowiskach IT. Mają uchronić przed utratą kluczowych danych dla działania organizacji. Poprawna konfiguracja kopii zapasowej gwarantuje, że po uszkodzeniu infrastruktury IT właściciel...

Sposób na monitorowanie serwerów

Sposób na monitorowanie serwerów

Ciągłe monitorowanie serwerów zapewnia bezpieczeństwo oraz ciągłość działania infrastruktury IT. Sprawdzanie i wychwytywanie najważniejszych wskaźników, takich jak zużycie pamięci, utylizacja procesora, kondycja dysków i podzespołów, zapobiega nieprawidłowościom....

Helpdesk – jak to robią profesjonaliści

Helpdesk – jak to robią profesjonaliści

Czym jest i jak działa Helpdesk w Support Online? Helpdesk, PLW, IT Support Desk czy pierwsza linia – nazewnictwo jest różne, lecz rola jednakowa. To właśnie te grupy wystawione są na pierwszy kontakt z klientem. Niezależnie od tego, jaką drogą dociera do nas...