Support online obsługa informatyczna dla Firm już od 1499 zł/ms

Dane cechują się coraz większą wartością, nie tylko dla biznesu ale także dla użytkownika indywidualnego. Utrata danych często bywa bardzo bolesna. Warto przemyśleć, czy zabezpieczasz swoje dane przed utratą wskutek awarii urządzenia oraz czy robisz to prawidłowo. Na rynku istnieje wiele rozwiązań programowych oraz sprzętowych do zabezpieczenia informacji na twoim urządzeniu. W poniższym artykule zapoznasz się z niektórymi z nich.

1. Odpowiednie przechowywanie danych na komputerze – Sposób na zabezpieczenie danych przed utraceniem

komputer

Przechowując dane wyłącznie na komputerze ryzykujesz ich nieodwracalną utratą. Jeżeli jednak nie planujesz użyć innego rozwiązania do ich zabezpieczenia, warto zadbać o prawidłową kondycję twojego urządzenia.

Utwórz oddzielną partycję na dane

W przypadku, gdy ważne dla Ciebie pliki przechowywane są dysku systemowym, ryzyko ich utraty jest znacznie zwiększone. Jeżeli system operacyjny ulegnie awarii, narażasz także swoje dane. Podczas ponownej instalacji systemu mogą one zostać usunięte, a odzyskanie ich może być niemożliwe lub bardzo kosztowne.

Monitoruj stan nośnika danych 

Warto jest regularnie sprawdzać kondycje dysku, na którym przechowujesz swoje dane. Programy takie jak HD Tune czy CrystalDiskInfo pozwolą Ci sprawdzić, w jakim stanie jest nośnik danych. Jeżeli znajdziesz jakąś nieprawidłowość, najlepszym rozwiązaniem będzie przeniesienie danych na inny nośnik i wymiana tego wadliwego na nowy.

Konserwacja urządzenia

Warto wspomnieć o czyszczeniu odpływów powietrza, na których osiada kurz oraz o wymianie pasty termo przewodzącej. Te praktyki zmniejszą temperatury, którymi obciążane jest urządzenie, co powinno wydłużyć jego żywotność.

Trzeba także pamiętać o regularnych aktualizacjach systemu operacyjnego, oprogramowania antywirusowego, a także o ochronie urządzenia przed uszkodzeniami fizycznymi. Nie jest łatwo zadbać o to wszystko bez doświadczonej osoby, która pomoże Ci w odpowiedniej konfiguracji komputera. Taka osoba doradziłaby Ci jednak, że przechowywanie danych tylko na komputerze nie jest dobrą praktyką.

2. Kopia zapasowa na zewnętrzny dysk USB – Sposób na zabezpieczenie danych przed utraceniem

dysk zewnętrzny USB

Lepszym rozwiązaniem jest utworzenie kopii zapasowej na zewnętrznym dysku USB. Większość takich dysków nie jest droga, a może zaoszczędzić Ci wielu nerwów i rozlanych łez nad utraconymi danymi. Możesz ręcznie kopiować dane lub użyć oprogramowania, które zrobi to za Ciebie. W przypadku użytkownika indywidualnego rozwiązaniem wartym uwagi jest Cobian Backup.

Jest to darmowy program, który pozwoli Ci zautomatyzować wykonywanie kopii zapasowej. Jednorazowo ustawiasz dni oraz godziny kopii a Cobian będzie wykonywał kopię za Ciebie.  Podczas wykonywanej kopii o określonej godzinie, dysk mysi być podłączony do urządzenia. Trzeba mieć także na uwadze odpowiednie przechowywanie dysku aby nie uległ uszkodzeniom fizycznym.

3. Serwery NAS – Sposób na zabezpieczenie danych przed utraceniem

serwer NAS

Bardziej kosztownym, ale także bezpieczniejszym rozwiązaniem są serwery NAS. Sprawdzają się w przechowywaniu dużych ilości danych. Taki serwer możesz zainstalować w swojej sieci domowej. Tak jak w przypadku dysku USB, dane można kopiować ręcznie lub za pomocą programu.

Nie musisz pamiętać o podłączeniu dysku do portu komputera, wystarczy, że znajdujesz się w swojej sieci domowej. Dzięki możliwości instalacji wielu dysków, serwery NAS oferują nam możliwość utworzenia macierzy RAID 0 lub RAID 5, które w przypadku awarii jednego z dysków chronią dane przed utratą.

4. Chmura – Sposób na zabezpieczenie danych przed utraceniem

chmura

Nowoczesnym, bezpiecznym i niezwykle wydajnym rozwiązaniem na miarę dzisiejszych czasów okazuje się chmura. Nie musisz martwić się o konserwacje fizycznego urządzenia do przechowywania danych, wszystko znajduje się na serwerach dostawcy.

Jedynym wymaganiem jest dostęp do Internetu. Często do chmury oferowane są dodatkowe usługi.  Dostępne są darmowe warianty, lecz pozwalają one na przechowywanie małej ilości danych. Poniżej znajduje się analiza ofert najpopularniejszych dostawców.

  • Microsoft OneDrive:
PlanBasicStandalone 100GBPersonalFamily
Miejsce5 GB100 GB1 TB6 × 1 TB
CenaBezpłatne7,99 zł/miesiąc29,99 zł/miesiąc42,99 zł/miesiąc
Dodatkowe usługi– Brak– Brak– Skype
– Pakiet MS Office
– Przywracanie plików do 30 dni
– Skype
– Pakiet MS Office
– Przywracanie plików do 30 dni

Chmura dostarczana jest przez Microsoft. Wybierając odpowiedni pakiet, możemy także korzystać z oprogramowania Office.

OneDrive ma wbudowaną opcję synchronizacji pulpitu oraz dokumentów z chmurą. Zazwyczaj zapisywanie dokumentów na pulpicie nie jest dobrą praktyką, lecz mając zsynchronizowany pulpit z chmurą, nie musisz martwić się o swoje pliki. Rozwiązanie jest idealne dla systemów Windows.

  • Apple iCloud:
PlanBezpłatnyiCloud+ 50 GBiCloud+ 200 GBiCloud+ 2 TB
Miejsce5GB50 GB200 GB2 TB
CenaBezpłatne3,99 zł/miesiąc11,99 zł/miesiąc39,99 zł/miesiąc
Dodatkowe usługi– Brak– Niestandardowa domena e-mail
– Obsługa funkcji prywatny monitoring w HomeKit dla jednej kamery
– Niestandardowa domena e-mail
– Obsługa funkcji prywatny monitoring w HomeKit dla pięciu kamer
– Niestandardowa domena e-mail
– Obsługa funkcji prywatny monitoring w HomeKit dla nieograniczonej liczby kamer

Rozwiązanie najlepsze dla urządzeń spod logo Apple. Pozwala na synchronizację biurka, kalendarzy, zdjęć i wielu innych funkcji. Dodatkowo odpowiednie plany pozwalają na utworzenie maila z własną domeną i obsługę domowego monitoringu. Jeżeli używasz urządzeń od Apple, nie zastanawiaj się i wybierz iCloud.

  • Google One (Google Drive):
PlanBezpłatnyBasicStandardPremium
Miejsce15 GB100 GB200 GB1 TB
CenaBezpłatne8,99 zł/miesiąc13,99 zł/miesiąc46,99 zł/miesiąc
Dodatkowe usługi-Przeglądarkowy pakiet biurowy Google Docs-Przeglądarkowy pakiet biurowy Google Docs-Przeglądarkowy pakiet biurowy Google Docs-Przeglądarkowy pakiet biurowy Google Docs

Dużą zaletą chmury Google jest darmowy pakiet narzędzi biurowych. Z porównania bezpłatnych planów wszystkich chmur wynika, że w tym wypadku najlepszym wyborem jest Google One. Dodatkowo Google świetnie synchronizuje się ze smartfonami z systemem Android.

Aplikacja Google One pozwala na wykonanie kopii zapasowej twojego smartfonu. Google One będzie najlepszym wyborem, jeżeli będziesz korzystać z chmury głównie za pomocą smartfonu z systemem Android.

  • Dropbox:
 OsobisteOsobisteBusinessBusinessBusiness
PlanPlusFamilyProfessionalStandardAdvanced
Miejsce2TB dla 1 użytkownika2TB dla 6 użytkowników3TB dla 1 użytkownika5TB dla minimum 3 użytkownikówBez ograniczeń, minimum 3 użytkowników
Cena11,99 €/miesiąc19,99 €/miesiąc19,99 €/miesiąc12 €/miesiąc18 €/miesiąc
Dodatkowe usługi– Automatyczna kopia zapasowa danych z komputera
– Pomoc techniczna za pomocą maila i chatu na żywo
– Automatyczna kopia zapasowa danych z komputera
– Pomoc techniczna za pomocą maila i chatu na żywo
– Automatyczna kopia zapasowa danych z komputera
– Pomoc techniczna za pomocą maila i chatu na żywo
– Dla organizacji, zawiera panel administratora
– Automatyczna kopia zapasowa danych z komputera
– Pomoc techniczna za pomocą maila, chatu na żywo oraz telefoniczna pomoc techniczna
– Dla organizacji, zawiera panel administratora
– Automatyczna kopia zapasowa danych z komputera
– Pomoc techniczna za pomocą maila, chatu na żywo oraz telefoniczna pomoc techniczna

Pierwszą rzeczą, która rzuca się w oczy w przypadku Dropbox jest duża ilość przestrzeni w chmurze, bez możliwości zakupu mniejszych pakietów. Dropbox będzie świetnym wyborem, jeżeli potrzebujesz bardzo dużo miejsca na pliki w chmurze.

Obecnie dostępnych jest wiele systemów umożliwiających zabezpieczenie swoich danych przed utratą. Wyżej wymienione opcje to jedne z wielu rozwiązań. Wyróżniającym się rozwiązaniem, na miarę dzisiejszych czasów jest chmura, gdyż charakteryzuje ją prostota i niezawodność.

Jej dostawcy oprócz przechowywania danych, często oferują dodatkowe usługi aby wyróżnić się na tle konkurencji. A czy Ty zabezpieczasz swoje dane, korzystając z chmury lub innego rozwiązania?

Support Online dba już od 20 lat przed utratą danych naszych klientów

Support Online od ponad 20 lat dba o zabezpieczenie danych klientów. Wszystko wskazuje, że robimy to całkiem skutecznie, gdyż znakomita większość naszych kontrahentów współpracuje z nami 5 lat i dłużej, tutaj jest kilka referencji naszych klientów. Oczywiście opieka nad kopią zapasową danych to tylko jeden z wielu obowiązków, jakie realizujemy w ramach stałego wsparcia informatycznego.

Jeżeli chciałbyś dowiedzieć się więcej, jakie usługi informatyczne oferujemy to zapraszamy do sekcji outsourcing IT. W temacie zabezpieczenia danych polecamy szczególnie dział backup w chmurze, gdyż jest to rozwiązanie bardzo szybko zyskujące na popularności. Warto jest również zapoznać się z naszymi kursami cyberbezpieczeństwa, będącymi efektywnym działaniem prewencyjnym dla Twojej firmy. Chcesz zebrać więcej informacji? Napisz maila lub zadzwoń jeszcze dziś.

Bartłomiej Róg
Administrator IT w Support Online

BLOG

Zobacz inne nasze artykuły

Bezpłatna wycena ✍️