Szukasz rozwiązania do wideokonferencji? Sprawdź porównanie popularnych usług do spotkań online.

Jacek Partyka, 12 października 2020

W 2020 roku usługi do prowadzenia rozmów wideo przeżywają prawdziwy rozkwit. Pandemia koronawirusa wymusiła zmianę dotychczasowego stylu pracy. Home office stał się standardem w wielu firmach. W życiu prywatnym znacznej liczby osób również nastąpiły zmiany. Ograniczenia w przemieszczaniu się, kontaktach z bliskimi oraz zmiana stylu pracy i nauki spowodowały, że wideokonferencje oraz rozmowy wideo stają się standardem.

Co robić? Jak żyć?

Jeśli zastanawiasz się nad wyborem rozwiązania odpowiedniego dla Ciebie lub twojej firmy, poniżej znajdziesz porównanie kilku popularnych systemów do prowadzenia rozmów online.

Zoom

Zoom

Aktualnie, Zoom jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych systemów do wideokonferencji. W pierwszej połowie roku usługa zaliczyła spektakularny wzrost liczby uczestników codziennych spotkań – z zaledwie 10 mln w grudniu 2019 r. do ponad 300 mln w kwietniu 2020. Oczywiście nie bez znaczenia jest fakt, że skok dokonał się w okresie pandemii koronawirusa.

Wraz z niesamowitym wzrostem liczby aktywnych użytkowników, pojawiły się słowa krytyki pod adresem usługi. Głównym zarzutem kierowanym w stronę Zooma była możliwość podłączania się do spotkań osób, które nie były na nie zaproszone. Zjawisko zostało ochrzczone mianem Zoombombingu. Problem był spowodowany przez fakt, że większość użytkowników nie ustawiała haseł do prowadzonych spotkań. W tej sytuacji każdy kto posiadał link do rozmowy, mógł do niej dołączyć. Zoom szybko wprowadził zmiany, które pozwoliły rozwiązać problem. W kwietniu dodano nowy pasek dla prowadzącego spotkanie, który pozwala na:

  • zablokowanie możliwości dołączania nowych rozmówców,
  • włączenie poczekalni,
  • usuwanie uczestników,
  • blokowanie udostępniania ekranu,
  • blokowanie pisania wiadomości.

Zabezpieczenia samej usługi nie odbiegają od rozwiązań stosowanych u konkurencji. Dane spotkań są szyfrowane zarówno podczas transmisji, jak i w spoczynku.

Podstawowa wersja Zooma jest dostępna za darmo. W ramach bezpłatnego pakietu można organizować spotkania do 100 uczestników. Z jednym ograniczeniem – spotkania grupowe mogą trwać maksymalnie 40 minut. Spotkania 1 na 1 nie są ograniczone czasowo. Zoom wyróżnia się na tle konkurencji tym, że darmowa wersja umożliwia lokalny zapis transmisji ze spotkań.

Plany płatne, poza zniesieniem 40-minutowego limitu spotkań, rozszerzają możliwości usługi. Jedną z ciekawszych jest możliwość bezpośredniego streamingu do Facebooka i Youtube. Za najniższy płatny plan trzeba zapłacić $14.99 miesięcznie a najwyższy plan to wydatek rzędu $1.999 miesięcznie (minimum 100 licencji po $19.99 każda).

Zoom oferuje aplikację dla Windows, MacOS, Linux, Android, iOS. Instalacja aplikacji nie jest wymagana, do prowadzenia rozmów wystarczy przeglądarka internetowa. Zoom oferuje również dodatki do innych aplikacji. Dodatkowe moduły zwiększają możliwości usługi i pozwalają na integrację Zooma z innymi programami.

Microsoft Teams

Microsoft Teams

Kolejnym rozwiązaniem, na które warto zwrócić uwagę, jest Microsoft Teams. Aplikacja Microsoftu oferuje znacznie więcej niż tylko rozmowy wideo. Została stworzona jako narzędzie współpracy, które jest zintegrowane z innymi usługami w ramach platformy Microsoft 365. Poza spotkaniami online oferuje czat oraz możliwość wymiany plików, w tym jednoczesną pracę wielu osób na dokumentach takich jak Word, Excel, Powerpoint czy OneNote. Pliki można edytować online lub synchronizować lokalnie za pomocą OneDrive. Istotną cechą Teams jest możliwość tworzenia zespołów wraz z dedykowaną przestrzenią na dane oraz dopasowanym zestawem aplikacji. Wszystko odbywa się w ramach jednej platformy.

Bezpieczeństwo aplikacji nie budzi zastrzeżeń. Dane są szyfrowane zarówno podczas transmisji, jak i w spoczynku. Integracja z innymi usługami Microsoftu w ramach jednej platformy dodatkowo zwiększa bezpieczeństwo, tworząc jednorodne środowisko pracy.

Bezpłatna wersja usługi Teams oferuje całkiem sporo: nieograniczony czat, spotkania online do 20 osób bez dodatkowego limitu czasu, 10GB przestrzeni dla zespołu i 2GB na osobiste dane, możliwość współpracy w czasie rzeczywistym za pomocą aplikacji pakietu Office dla Internetu. Od niedawna istnieje również możliwość planowania spotkań.

Płatne plany zaczynają się od 4,20 Euro za użytkownika. Najniższy abonament pozwala na nagrywanie spotkań oraz zwiększa limit ilości uczestników do 300 osób. Należy wspomnieć, że w ramach płatnych abonamentów zwiększają się limity danych dostępnych w ramach platformy 365. Pojawia się również możliwość korzystania z dodatkowych usług i aplikacji, w tym możliwość instalacji pełnoprawnego pakietu Office – od wersji Microsoft 365 Business Standard wzwyż. MS Teams można również zintegrować z klasycznym systemem telefonicznym.

Microsoft Oferuje aplikację Teams dla Windows, MacOS, Linux, Android i iOS. Podobnie jak w przypadku Zooma, instalacja aplikacji na komputerze nie jest wymagana. Do spotkań online wystarczy przeglądarka internetowa. Aplikacje z pakietu Office domyślnie integrują się z Teamsami. Spotkania można planować bezpośrednio z Outlooka a pliki otwierać w aplikacjach pakietu Office zainstalowanych na komputerze.

Google Meet i Google Duo

Google Meet & Google Duo

Google również posiada w swojej ofercie rozwiązania wideokonferencyjne – Google Meet i Google Duo. Google Meet, znany wcześniej pod nazwą Hangouts Meet, był pierwotnie skierowany do biznesu jako element płatnego pakietu G Suite. Google Duo to produkt skierowany głównie do użytkowników prywatnych. W czasie pandemii, Google zdecydowało się udostępnić Google Meet za darmo. Posunięcie Google pozwala przypuszczać, że wkrótce Google Duo może dołączyć do listy wycofanych produktów. Amerykański gigant słynie z długiej tradycji ubijania swoich projektów.

Podobnie jak Teams, Google Meet jest elementem całego ekosystemu aplikacji i jest zintegrowany z innymi usługami firmy z Mountain View. Duo jest przeznaczony głównie do prowadzenia rozmów na urządzeniach mobilnych. Usługa jest darmowa, a dedykowana aplikacja jest domyślnie instalowana na wielu urządzeniach z Androidem. Oba produkty posiadają przejrzysty, minimalistyczny wygląd oraz są intuicyjne w obsłudze.

Bezpieczeństwo usług Google stoi na najwyższym poziomie. Dane są szyfrowane podczas transmisji oraz w spoczynku. Warto również dodać, że komunikatory Google uchodzą za bardzo stabilne usługi.

Google Duo jest dostępny za darmo i pozwala na rozmowy do 32 osób jednocześnie, bez limitu czasu. Google Meet w planie darmowym pozwala na spotkania do 100 osób. Do 30 września 2020 darmowa wersja nie miała limitu czasu trwania spotkań. Obecnie pozwala na prowadzenie rozmów trwających nie dłużej niż godzinę.

Ceny płatnych planów G Suite zaczynają się od 20,70 zł za użytkownika miesięcznie w wersji „Basic” do 96 zł za użytkownika miesięcznie w wersji „Enterprise”. W pakiecie zlikwidowany jest godzinny limit czasu trwania spotkań oraz zwiększane są pakiety przestrzeni dyskowej i zakres dostępnych aplikacji. W planach płatnych pojawia się również możliwość wdzwaniania na spotkania. Nagrywanie spotkań jest możliwe dopiero w planie „Enterprise”. W cenie najwyższego abonamentu dostajemy również możliwość transmisji na żywo do 100000 użytkowników oraz inteligentne wyciszanie szumów. Ostatnia funkcja będzie niebawem dostępna również u konkurencji z Redmond.

Google oferuje aplikacje dla obu usług wyłącznie na urządzenia mobilne. Na komputerze, rozmowy odbywają się za pośrednictwem przeglądarki. Chrome, Firefox, Safari i Edge Chromium nie wymagają instalacji żadnych dodatków. Według producenta takie rozwiązanie zwiększa bezpieczeństwo, gdyż nie trzeba dbać o aktualizację aplikacji klienckich na komputerach. Praca w przeglądarce może być postrzegana jako atut, szczególnie jeśli weźmie się pod uwagę fakt, że lwią część rynku przeglądarek zajmuje Chrome, również od Google.

FaceTime

FaceTime

Jeśli zarówno Ty, jak i osoby, z którymi się kontaktujesz, korzystają na co dzień z urządzeń Apple, świetnym wyborem do rozmów online będzie FaceTime. Aplikacja jest darmowa i standardowo znajdziesz ją na wszystkich urządzeniach spod znaku nadgryzionego jabłka, włączając komputery z MacOS. FaceTime służy wyłącznie do rozmów online. Jednocześnie, w połączeniu może uczestniczyć do 32 osób. Program nie oferuje co prawda zaawansowanych funkcji, takich jak współdzielenie ekranu czy zapisywanie rozmów, ale to co robi, robi bardzo dobrze.

FaceTime można postawić za wzór, jeśli chodzi o przyjazność dla użytkownika. Interfejs aplikacji jest bardzo czytelny i pozbawiony wodotrysków. W centrum uwagi jest zawsze to, co najważniejsze – rozmówca. Obsługa jest intuicyjna i nie nastręcza problemów nawet mniej zaprzyjaźnionym z technologią użytkownikom. Głęboka integracja z urządzeniami Apple sprawia, że prowadzenie rozmów wideo jest równie proste, jak w przypadku zwykłych połączeń telefonicznych. Do tego stopnia, że czasem, zamiast twarzy rozmówcy możemy zobaczyć jego ucho, jeśli pomyli połączenie wideo ze zwykłą rozmową 😉

Usługa działa bardzo stabilnie. W razie problemów z jakością połączenia z Internetem FaceTime dąży do zachowania jak najwyższej jakości rozmowy. Najpierw wygaszany jest obraz wideo, aby nie zakłócać odbioru dźwięku – nie generować nieprzyjemnych zniekształceń i opóźnień. Wszystko odbywa się płynnie i w niewymuszony sposób.

Apple uchodzi za firmę, która dba o prywatność użytkowników swoich urządzeń. FaceTime oferuje szyfrowanie End-To-End (E2EE), które gwarantuje najwyższy poziom bezpieczeństwa oraz poufności informacji. Tylko komunikujący się ze sobą użytkownicy znają treść rozmowy.

No dobrze. To co wybrać?

Do rozmów ze znajomymi lub rodziną, najlepiej sprawdzą się FaceTime lub Google Duo. W zastosowaniach biznesowych zwykle istotne są dodatkowe funkcje i integracja z innymi usługami. Jeśli na co dzień korzystasz z rozwiązań Microsoftu, Teams jest dla Ciebie. Jeśli korzystasz z usług od Google, Meet będzie najlepszym wyborem. Jeśli nadal nie znalazłeś nic dla siebie, być może warto zwrócić uwagę na Zooma.

BLOG

Zobacz inne nasze artykuły

Dlaczego warto korzystać z MFA?

Dlaczego warto korzystać z MFA?

Nikt nie zaprzeczy, że Internet stał się nieodłącznym elementem życia większości z nas. Usługi online, poczta, usługi bankowe, portale społecznościowe na stałe zagościły w naszej codzienności. Wszystko jest na tyle wygodne i na tyle powszechne, że nie zwracamy uwagi...

Wdrożenie Disaster Recovery (DRaaS) –Case Study

Wdrożenie Disaster Recovery (DRaaS) –Case Study

Ciągłość działania firmy to w dużej mierze zapewnienie nieprzerwanego działania systemów informatycznych. Coraz więcej firm decyduje się na wdrożenie rozwiązań typu Disaster Recovery. Dziś nie są one związane z ogromnymi kosztami i można je nabyć w formie usługi...

Korzyści z wdrożenia ISO27001

Korzyści z wdrożenia ISO27001

W artykule przybliżę czym jest norma ISO27001, dlaczego wdrożyliśmy ją w Support Online, a także jakie korzyści przyniosło naszej firmie jej wprowadzenie. Co to jest ISO 27001? ISO27001 jest międzynarodową normą. Została stworzona do stosowania w organizacjach jako...