ZARZĄDZANIE SIECIĄ KOMPUTEROWĄ

Dopiero sieć to komputer” – prorocze słowa wypowiedziane przez założycieli Sun Microsystems.

Administracja sieciami komputerowymi to jedna ze specjalizacji Support Online.

Jako firma informatyczna działająca od 2002 roku dysponujemy kadrą wykwalifikowanych i doświadczonych inżynierów Cisco, Fortinet, Juniper. Gro naszych specjalistów zarządza siecią komputerową klientów odpowiadając za utrzymanie ciągłości działania systemów informatycznych. Nadzorujemy pracę kilkuset urządzeń sieciowych w ramach usługi outsourcingu IT, a każdy nasz administrator sieci komputerowych realizuje m.in. następujące zadania:  

  • konfiguracja sieci LAN, WAN;
  • zarzadzanie siecią / administracja siecią;
  • monitoring sieci i serwerów w trybie 24h.

Kompleksowa obsługa informatyczna oferowana przez Support Online (pełny outsourcing informatyczny) to też wsparcie IT realizowane w trybie 24/7. Specjaliści naszej pierwszej linii wsparcia odpowiadają za sprawną reakcję na pojawiające się incydenty.

Czym jest sieć komputerowa?

Podejmując temat administrowania siecią komputerową warto jest zacząć od odpowiedzi na następujące pytania:

  • Co to jest zarzadzanie siecią? Czy zajmuje się administrator sieci komputerowych i jakie są jego najważniejsze obowiązki?
  • Dlaczego pada sformułowanie administracja sieci teleinformatycznych?
  • Czy jesteśmy w stanie wyobrazić sobie życie bez Internetu, bez dostępu do stron www, bez dostępu do e-maila, bez dostępu do mediów społecznościowych?  A może w biznesie bez dostępu do usług chmurowych takich jak MS Teams, Onedrive czy Sharepoint? 

Dziś prawie każdy komputer działa w sieci, bez niej dla większości z nas staje się on tylko maszyną do pisania. Czym jest więc sieć komputerowa?

W nomenklaturze IT mówimy o:

  • Sieci LAN (Local Area Network) – czyli komputery podłączone poprzez kabel lub bezprzewodowo z innymi komputerami, serwerami, drukarkami, skanerami… Połączenia kablowe wpięte w switch czyli przełącznik, połączenia bezprzewodowe obsługiwane są przez AP (access point) lub wiele AP z modułem zarządzającym WLAN (Wireless Local Area Network). Urządzeniem brzegowym zwykle jest router/firewall stojący na straży bezpieczeństwa sieci LAN. Posiada często funkcje filtrowania stron, antywirusa, IPS/IDS, łączy sieć LAN z Internetem.
  • Sieci WAN – większe organizacje mają potrzebę połączenia wielu lokalnych sieci ze sobą tworząc WAN (Wide Area Network). Firma dostarczająca Internet (ISP) zaoferuje w takim wypadku połączenie typu MPLS chyba, że inżynier sieciowic z lokalnego działu IT lub firmy zarządzającej siecią podłączy nasze urządzenia brzegowe kanałami VPN, łącząc wszystkie sieci lokalne we wspólną strukturę. Użytkownicy nie muszą fizycznie znajdować się w biurze by podłączyć się do sieci firmowej. Wystarczy, że mają skonfigurowane personalne połączenia VPN by mieć dostęp do firmowych danych i aplikacji, które często fizycznie znajdują się i tak poza biurem jako chmura prywatna wykorzystująca np. serwery dedykowane. W dzisiejszych czasach nawet telefonia wykorzystuje sieć IP do przesyłania głosu. VoIP (voice over internet protocol) zdominował rynek telefoniczny. Serwery VoIP typu Asterisk stały się ekonomiczną i funkcjonalną konkurencją dla wielkich i drogich centrali telefonicznych. Dlatego używamy sformułowania sieć teleinformatyczna, a zadaniem inżyniera jest administracja sieci teleinformatycznych.

Bezpieczeństwo sieci teleinformatycznych

Właściwie skonfigurowane urządzenia sieciowe chociażby switchy (podział logiczny sieci na VLANy, zabezpieczenie przełączników przed nieautoryzowanym wpięciem komputera do sieci poprzez listy ACL czy kontrolę MAC), włączenie funkcji zabezpieczających sieć komputerowa na routerze, funkcje IPS/IDS to podstawa by zachować bezpieczeństwo informatyczne firmy.

Zarządzanie siecią komputerową obejmuje:

  • Instalacja i konfiguracja routerów (Cisco, Fortinet, Juniper), firewalli, przełączników, urządzeń Wifi,
  • Administracja sieci i utrzymanie sieci komputerowej, aktualizacja oprogramowania na urządzeniach sieciowych,
  • Monitoring sieci i urządzeń sieci lokalnej (LAN) 24h,
  • Monitoring sieci i urządzeń sieci rozległej (WAN) 24h,
  • Analiza logów z urządzeń sieciowych oraz reakcje w trybie 24h – zarządzanie zdarzeniami.

Projektowanie sieci WAN, LAN i WLAN

Support Online nie tylko zarządza siecią komputerową swoich klientów, ale też oferuje usługi doradcze IT tj. m.in. projektuje i wdraża sieci LAN, WAN i WLAN. Opieramy się na wysokiej klasy urządzeniach sieciowych takich jak Cisco, Fortinet czy Juniper. Implementujemy zaawansowane rozwiązania informatyczne tych producentów dbając o bezpieczeństwo informatyczne wspieranych przez nas firm.

Rozwiązanie dla małych organizacji

Firmy potrzebują środowiska IT, które wspiera ich biznes. Rozwiązania chmurowe dla firm – chmura prywatna to ekonomicznie doskonałe rozwiązanie. Nie musimy się martwić o zakup serwera, routera, switchy, licencji. Usługa w chmurze zapewni sprzęt i oprogramowanie, a serwery dedykowane zapewnią właściwą moc obliczeniową i przestrzeń dyskową dla danych firmy.

Usługi informatyczne, za które Support Online będzie odpowiedzialny to:

  • zarzadzanie siecią komputerową,
  • monitorowanie sieci – monitorowanie urządzeń sieciowych,
  • zarządzanie serwerami i opieka nad kopią zapasową,
  • administracja serwerami,
  • monitorowanie serwerów,
  • helpdesk 24h,
  • zarzadzanie backupem oraz bezpieczeństwem informatycznym.

Jeżeli jesteś zainteresowany usługą zarządzania siecią komputerową to zapraszamy do kontaktu telefonicznego lub emailowego. Opieka informatyczna realizowana przez Support Online to gwarancja jakości potwierdzona przez naszych klientów – tutaj znajdziesz kilka ciekawych referencji.