Support online obsługa informatyczna dla Firm już od 1499 zł/ms

W ramach cyklu artykułów o zasadach bezpiecznego zachowania w Internecie zaprezentuję:

  • typowe ataki (Phishing, Ransomware, Spear phishing/whaling/CEO Fraud, Man-in-the-Middle, DDOS) – jak je rozpoznać i zapobiegać,
  • bezpieczną pracę w przeglądarce internetowej (https, certyfikaty, ciasteczka, wtyczki)
  • bezpieczeństwo danych firmowych (rozmowy o sprawach służbowych, hasła, udostępnianie zewnętrzne, szyfrowanie, bezpieczeństwo fizyczne, BYOD, usuwanie danych),

Dzisiaj artykuł o Spear phishing/whaling

W 2018 roku agencja FBI otrzymała ponad 351 000 zgłoszeń dotyczących ataków, które spowodowały straty na kwotę przekraczającą 2,7 mld dolarów.

Źródło: https://www.europol.europa.eu/newsroom/news/focus-ceo-fraud

Spear phishing jest to rodzaj ataku phishingowego. Dla przypomnienia – zwykły phishing to atak mający na celu wyłudzenie danych. Sprawdź artykuł: https://www.support-online.pl/phishing-badz-czujny/

W ataku phishingowym haker wysyła maile mające na celu wyłudzić dane logowania do systemów lub poprzez kliknięcie link – instaluje szkodliwe lub szpiegujące oprogramowanie. Wiadomość przychodzi z adresu, który ma wzbudzić zaufanie. Często jest to tylko trik, ponieważ program pocztowy pokazuje tylko część informacji o nadawcy. Prawdziwy adres jest ukryty za wyświetlaną nazwą.

W mailu znajduje się link, załącznik ze szkodliwą zawartością lub przekierowanie do fałszywej strony. Do złudzenia podobnej do tej, której używasz na co dzień do logowania się do usług.

W odróżnieniu od tradycyjnego phishingu, spear phishing jest atakiem celowanym i spersonalizowanym. Atakujący przygotowuje się do przeprowadzenia go, zebraniem jak największej ilości informacji na temat przyszłej ofiary. Informacje osobowe pobiera z ogólnie dostępnych źródeł, np. w wyszukiwarce, na stronie internetowej firmy, z mediów społecznościowych (Facebook, LinkedIn, Snapchat, i wszystkie inne), od znajomych, nawet w śmietniku obok firmy. Następnie kontaktuje się z jedną osobą lub grupą osób i próbuje wymusić akcję (np. przelew pieniędzy, przekazanie informacji). W innej formie ataku liczy na odpowiedź – rozpoczyna konwersację, by wzbudzić zainteresowanie. Celem ataku jest najczęściej kradzież finansowa lub technologiczna – tajemnica handlowa firmy. Może to być nieczyste zagranie konkurencji, by zyskać przewagę na rynku.

Odmianą ataku spear phishing jest whaling, zwany też CEO Fraud lub po polsku atakiem „na prezesa”.

W tym wypadku haker celuje w osoby zasiadające na wysokich stanowiskach w firmie lub mające bezpośredni z nimi kontakt – główna księgowa, asystentka. Osoby te mają władzę decyzyjną w firmie.

Prezesi, menedżerowie dużych korporacji mają tak bardzo napięte terminarze i zajęte głowy myśleniem organizacyjnym, że może im brakować rozwagi w krytycznym momencie – klikną link lub uruchomią podejrzaną zawartość.

Spear phishing
W ataku CEO Fraud haker podszywa się pod prezesa firmy lub inną osobę na wysokim stanowisku

Gdy nagroda jest wielka, środki do realizacji celu mogą być bardzo wyrafinowane.

Dane Jeffa Bezosa, prezesa Amazon zostały pobrane z jego telefonu, gdy odtworzył film na What’s App otrzymany od księcia Arabii, z którym współpracował. Pomimo posiadania stosownym zabezpieczeń w korporacji zawiódł człowiek na najwyższym stanowisku.

Typowy atak whaling/CEO Fraud polega na zmyleniu odbiorcy – tak, aby myślał, że kontaktuje się z nim prezes/właściciel firmy. Atakujący wybiera moment, w którym osoby, za którą się podaje (czyli np. szefa firmy) nie ma w biurze. Takie informacje może pozyskać ze strony internetowej firmy lub mediów społecznościowych. Może także firmę obserwować. Czasem dodaje też, że kontakt z nim jest utrudniony i dostępny tylko drogą mailową, by zmylona ofiara przypadkiem nie zadzwoniła do prawdziwego szefa.

W wersji finansowej ataku, podając się za prezesa, haker prosi o wykonanie szybkiego przelewu. Gdy księgowa ma wątpliwości i odpisuje na maile przestępcy – ten jest jej także w stanie odpowiedzieć, próbując po raz kolejny uśpić czujność.

przykład ataku "na prezesa"
Przykład ataku „na prezesa”

Spear phishing/whaling/CEO Fraud – jak rozpoznać atak?

  • otrzymasz wiadomość mailową, telefoniczną, SMS od ważnej w firmie osoby lub powołującej się na nią;
  • atakujący wykorzystuje obserwację – sytuacja gdy osoby nie ma w firmie z powodu wyjazdu i nie może potwierdzić operacji, bez dodatkowego wysiłku (np. kontaktu telefonicznego);
  • będziesz proszony o wykonanie pilnej akcji, np. przelewu, zmian numerów konta;
  • w wiadomości mogą pojawić się błędy gramatyczne, składni;
  • mail często jest napisany w języku angielskim;
  • wiadomość jest lakoniczna, zdawkowa albo wręcz odwrotnie, nastąpi próba nawiązania rozmowy, by uśpić czujność.

UWAGA – wiadomość może być wysłana z prawdziwego adresu, po faktycznym przejęciu dostępu do skrzynki pocztowej osoby, którą znasz, np. po kradzieży telefonu, komputera, złamaniu czy wykradzeniu hasła.

Jak się bronić?

  • Edukuj kadrę menedżerską – osoby zarządzające firmą i mające dostęp do jej tajemnic powinny mieć świadomość, że kilka-kilkanaście razy bardziej narażone są na ataki niż szeregowy pracownik. Mogą być śledzone ich poczynania, zarówno fizycznie jak i w łatwiejszy sposób – online, za pomocą maili phishingowych, mediów społecznościowych, przez stronę internetową firmy.
  • Nie udostępniaj informacji prywatnych. Dane takie jak data urodzin, zainteresowania, znajomości mogą zostać wykorzystane do wzbudzenia zaufania a tym samym ułatwienia ataku.
  • Jeżeli osoba na wysokim stanowisku chce mieć konto społecznościowe – powinno być ono tylko prywatne, oddzielone od wydarzeń związanych z firmą i niedostępne publicznie.
  • Wprowadź konieczność potwierdzania ważnych operacji, np. finansowych przez dwie osoby.
  • Oznacz maile pochodzące z zewnątrz organizacji (np. „Uwaga! Wiadomość zewnętrzna!”).
  • W razie wątpliwości co do prawdziwości treści maila, potwierdzaj jego treść, kontaktując się innym kanałem (np. telefonicznie) z osobą, która go napisała.

Dodatkowo pamiętaj o bardziej ogólnych zasadach, podanych w artykule o Ransomware (https://www.support-online.pl/bezpieczenstwo-w-cyfrowym-swiecie-ransomware-2020/), czyli między innymi:

  • Nie klikaj w nieznane linki ani banery reklamowe.
  • Nie używaj stron p2p służących najczęściej do udostępniania nielegalnych treści, torrentów.
  • Nie korzystaj ze stron z zawartością dla dorosłych.
  • Nie otwieraj maili od nieznanych nadawców.
  • Nie pobieraj plików uruchamialnych (.exe, .vbs, .scr).
  • Używaj oprogramowania antywirusowego.
  • Aktualizuj oprogramowanie, w szczególności antywirusowe, ale uważaj na programy podszywające się pod znane usługi.
  • Używaj różnych haseł do różnych serwisów/usług.
  • Stosuj metody wielokrotnego uwierzytelniania (2fa, mfa).
  • Nie podawaj swoich danych osobowych, kiedy to nie jest konieczne.

Support Online jako firma informatyczna z wieloletnim doświadczeniem oprócz opieki IT oferuje również szkolenia z cyberbezpieczeństwa. Nieświadomi pracownicy są łatwym celem ataku dla hakera. Dlatego nie zwlekaj i zapoznaj się z naszą ofertą. Dzięki współpracy z naszymi klientami doskonale wiemy, na co najlepiej zwrócić uwagę podczas szkolenia. Dobrym pomysłem są również testy antyphishingowe – chcesz wiedzieć więcej? Kliknij tutaj.

Zapraszamy do współpracy również w zakresie obsługi informatycznej – nasza oferta jest dostosowana dla firm (małe, średnie i duże przedsiębiorstwa).

Maciej Ochal
Administrator i Trener Microsoft w Support Online

BLOG

Zobacz inne nasze artykuły

Bezpłatna wycena ✍️